Klas Cijfer van beheersing
1 6,5
2 7,5
3 8
4 10
5 8,5
6 7,5

De tabel is vooral gebaseerd op mijn mening. 

 

Ik ben vooral vooruitgegaan op de competentie doorzetten bij de projecten 'Lichtobject', '10-uursproject', 'Opbarsting', 'Afvalscheider' en 'Talenapp'.
 
Licht object (schooljaar 2)
Bij dit project moesten we lampendesigns bedenken. We liepen een beetje vast met het bedenken van genoeg ideeën. Uiteindelijk hebben we er wel iets van kunnen maken. En waren we in de top 3 "Best uitvoerbare ideeën" terechtgekomen.
 
10-uursproject (schooljaar 3)
Bij dit project waren we met zijn vieren. Per persoon moest er minimaal 10 uur aan het project besteed worden. Uiteindelijk waren dit er 60 geworden. Wij hadden niet goed ingeschat dat lampjes in de jurk verwerken veel meer tijd kost. We wisten niet goed of we de lampjes parallel in groepen moesten schakelen of in serie. We hebben voor parallel groepen gekozen en konden net op tijd een deel van het prototype weergeven (Inclusief de werking met een lichtsensor).
 
Afvalscheider (Schooljaar 4)
Bij het bedenken van afvalscheidingsmethoden voor onze afvalscheider, raakte we in de knoop. We bedachten wel slimme dingen, maar het was niet realistisch om als eindproduct te leveren. We moesten dus nieuwe dingen bedenken. Door deze tegenslag zag onze teamleider het niet meer zitten. Ook niet na een bespreking met de docent en wat tips in de goede richting. Toen hebben mijn andere teamlid en ik het draad weer opgepakt. We maakten opnieuw een planning voor de overgebleven weken. We hielden ons eraan en slaagde er toch in om een prototype te maken die realistisch was en waar de opdrachtgever blij mee was.  
 
Opbarsting (Scholjaar 4)
Bij dit project was ik teamleider. Ik vond het moeilijk om mijn groepje te blijven motiveren. Ik zat met drie andere jongens in de groep waar ik niet veel mee omging. Ik vond het ook moeilijk om ze goed aan het werk te zetten. Uiteindelijk is er wel een soort motivatie gekomen en hebben ze een experiment uitgevoerd.
 
Talenapp (Schooljaar 5)
Bij dit keuzeproject moesten we zelf een opdrachtgever zoeken. Mijn team en ik hadden samen met een oud-leraar een aantal projecten bedacht om die aan te bieden bij bedrijven. Wij kwamen er helaas te laat achter dat je dat niet zo moet doen. Je hoort eerst  een opdrachtgever, in een vakgebied die je leuk vindt, te zoeken en dan vraag je om een opdracht/project die beschikbaar voor je is. Dat hebben we na onze flop ook gedaan. Hierdoor hadden we ongeveer 6 weken in plaats van 14 weken. We hadden dus niet zo veel tijd meer. Na veel mailtjes sturen hadden we wat mailtjes terug gekregen van opdrachtgevers met een opdracht voor ons. Wij hebben er eentje gekozen. De opdracht was om met een technische hulpmiddel jongeren te enthousiasmeren voor talen en dialecten. wij hebben gekozen om een app te maken. Ik heb deze app gemaakt. Ik moest een groot deel van mijn vrije tijd afstaan om, met de gekozen appmaker, de app af te krijgen voor de deadline.